Monday, January 7, 2013

majlis fatwa kata haram,,

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 - 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Berjabat Tangan Dengan Wanita Ajnabi (wanita bukan mahram).

Muzakarah telah memutuskan bahawa pada prinsipnya hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi adalah haram. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu yang sukar dielakkan, ianya dibolehkan tetapi dalam keadaan terkawal supaya tidak dijadikan budaya dalam masyarakat Islam. Rujuk
 DISINI

tetapi kenapa uztazah ni kata boleh?
macam kata menteri nikah kawain dalam filem musang berjanggut, hukum ini kita yang buat,kalau nampak punyai kelebihan pada kita,,,tukar je..

Jika selepas ini ada perempuan atau lelaki yang bersalaman dan ia mengguna pakai akan hukum yang uztazah ni kata,,,maka tanggung la akibat nya,



Antara jawapan Ustazah  itu ialah "Ulama berbeza pendapat tentang hal ini. Namun jika berjabat tangan disertai dengan perasaan ghairah dan boleh mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah haram" 

kalau tanpa perasaan gairah ianya halal ke?




Itu jawapan seorang Ustazah ..


kalau macam ni..boleh la lelaki bersalaman sekarang ni,guna pakai pendapat uztazah ni..ape ape hal nanti,,biar dia yang jawap di hadapan allah nanti.

No comments: