Tuesday, April 6, 2010

Penanam padi atas bangunan yang hebat..

Temubual Mingguan Malaysia dengan mantan Menteri Pertanian, mantan Setiausaha Agong UMNO dan mantan Menteri Besar Kedah DS Sanusi Junid amat menarik.
Beliau menyimpulkan bahawa Anwar Ibrahim tidak sehebat mana hanya kita sahaja yang memberi ruang kepada Anwar.

Ape la hebat anwar berbanding dia, yang pernah menjadi MB kedah suatu masa dulu.Menjadi MB negeri yang terkenal sebagai negeri jelapang padi, yang ada muzium padi...dan paling hebat dalam segala sejarah padi padi seluruh dunia,
Orang selalu dengar padi huma, yang di tanam di kaki bukit, tapi dinegeri kedah pada waktu MB Sanusi Junid.terpahat satu sejarah. Padi bangunan.

Macam dah tak cukup tanah pulak sampai atas bangunan pun nak tanam padi. pikir secara logik akal..kalau cukup tanah, cukup air.. kat mana pun boleh tanam padi.. tapi bukan lah atas bangunan suatu tempat yang sesuai nak tanam padi.. ini kerja org setengah tiang, kerja nak mengabih kan duit, kerja yang membazir..

Dengar cerita nya berjuta duit di habiskan hanya nak mengangkut tanah naik ke atas bangunan tu...tak ke gila nama nya,,,tak ada kerja cari kerja,,,

Kalau la duit berjuta tu, di gunakan pada suatu yang berfaedah... alangkan baik nya..

dan benar katanya di dalam wawancara dalam mingguan malaysia..anwar tak sehebat mana berbanding dengan dia,,,

2 comments:

Anonymous said...

Mamat ni jugaklah yang nak bodek Mahathir pernah keluarkan kenyataan (lebih kurang) di stadium: Dalam hidup ini apakah yang lebih penting? .... dia sendiri jawab... 'Oksigen'.

Akibatnya tak lama selepas dia pergi ke Tanah Suci Mekah, dia balik dengan berbekalkan tabung dan topeng oksigen.... lama jugalah dia pakai benda tu.

ahmadnizamhamid said...

saya pernah dengar mamat nusi junid ni dlm satu seminar.bagi seorang yg mengaku membaca hampir 1 juta buku,gagasan,idea dan wawasan dia tak ada yg baru atau menyegarkan dari segi intelektualisme.kalau sekadar nak bagi akronim goreng pisang kpd gorpis maka saya fikir tak perlu jd menteri.
pernah nusi junid ini bercita-cita utk melahirkan 10 genius melayu,minta peruntukkan juta2,nasib baik dr.m tak layan,dia cakap dlm proses lahirkan genius melayu itu dilakukan berdasarkan tulisan dr.m dlm the malay dilemma.saya sendiri pernah dengar nusi junid cakap benda ini yg langsung tidak ada sandaran saintifiks dll.kpd saya sejak dari zaman muda-belia 4b,mayc,abim-nusi memang tak senang hati dgn dsai dan kpd saya nusi junid adalah pemimpin melayu yg gagal!